اخبار کشوری

به گزارش روابط عمومی سازمان اورژانس کشور؛ پرسنل اورژانس یکی از خدوم‌ترین نیرو‌ها در کشور و دنیا محسوب می‌شوند. همیشه پرسنل فوریت‌های پزشکی در خط مقدم مقابله با سیل، زلزله و سوانح ترافیکی و به خصوص شیوع هر اپیدمی و بحران در دنیا هستند.

ساعت غول پیکر سالن انتظار فرودگاه مهرآباد چهارده و پنجاه دقیقه را نشان می‌داد که سقف سالن فرو ریخت. دلیل این حادثه دردناک که منجر به مرگ ۱۶ تن و مجروحیت ۱۱ تن از هموطنان شد، آسیب دیدگی سازه در اثر ارتعاشات ناشی از صدای موتور‌های جت در باند پرواز اعلام شد. اما نکته مهمتر از علت این ماجرا، عدم وجود یک سیستم مشخص برای امدادرسانی و انتقال مجروحین به بیمارستان بود. در واقع باید گفت بروز این فاجعه درچهاردهم آذر ماه سال ۱۳۵۲ جرقه‌ای بود برای تاسیس مجموعه‌ای که امروز به نام سازمان ملی اورژانس کشور شناخته می‌شود.

در آن زمان سیستم اورژانس پیش بیمارستانی تنها در سه کشور آمریکا، کانادا و استرالیا وجود داشت، بر همین اساس یک تیم چهار نفره از پزشکان ایرانی مامور شدند تا با سفر به ایالت تگزاس آمریکا و ارزیابی سیستم اورژانس این کشور، مقدمات راه اندازی یک سیستم مشابه را در ایران فراهم کنند.

این گروه پس از ۶ ماه بررسی و رایزنی به همراه دو مربی توانمند در زمینه آموزش فوریت‌های پزشکی به نام‌های جیم پاترسون و ماکس به ایران بازگشتند که جیم پاترسون سال‌ها برای ادامه کار در ایران ماند و نقش ارزشمند و برجسته‌ای در شکل گیری این سازمان داشت.

سپس با فراخون دعوت به همکاری از افراد علاقه‌مند دارای مدرک دیپلم و برگزاری آزمون ورودی، نفرات برگزیده پس از طی یک دوره فشرده آموزشی ۶ ماهه با عنوان تکنسین فوریت‌های پزشکی آغاز به کار کردند و سیستم فوریت‌های پزشکی کشور در سال ۱۳۵۴ شمسی با عنوان مرکز اطلاعات اورژانس به صورت رسمی راه اندازی شد.

این اتفاق موجب شد تا ایران به عنوان چهارمین کشور دارنده سیستم اورژانس پیش بیمارستانی، بعد از آمریکا، کانادا و استرالیا در جهان شناخته شود که این خود افتخاری بزرگ برای سیستم سلامت کشور ما محسوب می‌شود.

نکته جالب اینکه سیستم اورژانس پیش بیمارستانی در ایران با در نظر گرفتن نقاط ضعف و کاستی‌های موجود در اورژانس آمریکا و اصلاح و رفع آنها، از کارآیی و کیفیتی به مراتب بهتر از سیستم نوپای اولیه در آمریکا برخوردار بود.

مرکز اطلاعات اورژانس کار خود را با ۳۰ تکنسین فوریت‌های پزشکی و ۲۰ دستگاه آمبولانس ماژولر تحت عنوان اورژانس ۱۲۳ در تهران آغاز کرد و سپس با آموزش نیرو‌های بومی شهر‌های دیگر کشور و تربیت نیروی انسانی لازم، اورژانس پیش بیمارستانی در این شهر‌ها نیز راه اندازی شد. بعد‌ها شماره سه رقمی ۱۲۳ که برای تماس با اورژانس اختصاص داده شده بود به ۱۱۵ تغییر کرد.

انجام خدمات درخشان نیروهای فوریت پزشکی در دوران هشت سال دفاع مقدس

مرکز اورژانس و پرسنل آن در اوایل انقلاب، فعالانه در امر انتقال و درمان مجروحین انقلاب شرکت داشته و در طول دفاع مقدس نیز خدمات بسیار ارزشمندی را به رزمندگان و ایثارگران ارائه کرده است. همچنین اولین ستاد تخلیه مجروحین در فرودگاه‌های کشور نیز در همان زمان راه اندازی شد و در این راه شهدا و جانبازان گرانقدری را نیز تقدیم انقلاب کرد و بسیاری از امکانات خود از جمله آمبولانس و تجهیزات خود را از دست داد.

پس از رفع شرایط جنگی و افزایش جمعیت شهرها، اورژانس امکانات و تجهیزات خودرا معطوف به ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی به صورت کاملاً رایگان به مردم و نیازمندان کرد و در جهت گسترش ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی در سراسر کشور گام برداشت. تعدادی از تحولات سال‌های اخیر در این حوزه شامل ورود آمبولانس‌های اسپرینتر به ناوگان اورژانس کشور در سال ۸۴ و ورود اتوبوس آمبولانس برای ارائه خدمات در حوادث ویژه بوده است. اورژانس پیش بیمارستانی در حال حاضر با ۲۱۹۰ پایگاه ۲۱ بالگرد اورژانس و ۲ اورژانس دریایی در حال خدمت رسانی به مردم شریف کشور است.

هزار دستگاه آمبولانس اعتبارش از سوی وزارت بهداشت تامین و به زودی خریداری می شود.

پیمان صابریان سرپرست اورژانس کشور اظهار کرد: روند خوبی در سازمان اورژانس داشته و پیشرفت‌های خوبی از نظر امکانات نرم افزاری و سخت افزاری داشته و هدف اصلی ما خدمت گذاری به مردم است تا مردم رضایتمندی بیشتری داشته باشند.

او ادامه داد: با تامین منابع مناقصه خرید ۲۰۰ دستگاه آمبولانس به امضا رسیده و به زودی در سراسر کشور توزیع می‌شود. به زودی ۲۵۰ دستگاه موتور لانس تحویل و توزیع خواهد شد. قرار است هزار دستگاه آمبولانس اعتبارش از سوی وزارت بهداشت تامین و به زودی خریداری شود.

او افزود: بیشترین خدمات ما در پیک پنجم بحث قرنطینه خانگی و انجام سرم تراپی برای بیماران است. در تهران منطقه خاصی شلوغ‌تر از مناطق دیگر نبوده است و بالاترین رضایتمندی را در سال ۹۹ داشته که میزان رضایت مردم در حدود ۸۸ درصد است.

نیرو‌های فوریت‌های پزشکی بدون تعطیلی همراه و همگام مردم / تهیه و توزیع ۲۵۰ دستگاه موتور لانس

صابریان تاکید کرد: در زمان‌های مختلف تعداد سکته‌های قلبی و مغزی متفاوت بوده و اینطور نبوده که در دوران کرونا کاهش یا افزایش داشته باشیم. میزان تماس‌ها بین ۲/۵ تا سه برابر در یک پنجم در اورژانس افزایش پیدا کرده است و ماموریت‌ها زیاد تفاوتی نداشته است. در این مدت بستری پرسنل اورژانس در بیمارستان‌ها به طور خاصی نداشتیم.

صابریان افزود: بالگرد اورژانس هوایی در تهران راه اندازی و در حال فعالیت است. در مترو هنوز فضای مناسب به ما داده نشده است و ما آماده همکاری برای ارائه خدمات به مردم هستیم و بیمه پرسنل ما تامین اجتماعی است و پاداش‌های پرسنل براساس جدول بندی پرداخت شده است. در حدود ۱۲ میلیارد تومان پاداش کرونا در بین پرسنل اورژانس تهران پرداخت شده است.

صابریان افزود: طرح شهید سلیمانی در حال انجام است و خدمات خوبی برای شناسایی بیماران و بستری ارائه شده است. سرعت پرسنل اورژانس زبانزد خاص و عام است و تمام نوبت دهی در پایگاه‌های اورژانس با سرعت قابل توجهی در حال انجام است و سرعت تزریق واکسن پرسنل بالا بوده و اواخر ساعت واکسیناسیون مراکز اورژانس خلوت است.

او بیان کرد: نوبت دهی و تزریق واکسن از طریق سامانه وزارت بهداشت انجام می‌شود اورژانس به صورت شبانه روز آماده تزریق واکسن است، اما زمان تزریق توسطورارت بهداشت اعلام خواهد شد.

نیرو‌های فوریت‌های پزشکی بدون تعطیلی همراه و همگام مردم / تهیه و توزیع ۲۵۰ دستگاه موتور لانس

مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به چهل و ششمین سالگرد تاسیس سازمان اورژانس کشور اظهار کرد: همکاران فوریت‌های پزشکی در ایام تعطیل بنا بر مقتضیات شغلی شان مشغول به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی هستند.

او بیان کرد: در حال حاضر بیش از سه هزار پایگاه اورژانس در سراسر کشور فعال هستند و ۵۵٠٠ دستگاه آمبولانس و بیش از ۵٠ فروند بالگرد در ایران خدمات خوبی به مردم ارائه می‌دهند.

خالدی گفت: در حال حاضر خدمات خوبی به ببماران سکته‌های حاد قلبی و مغزی، حادثه دیدگان سوانح ترافیکی و مناطق صعب العبور توسط نیروهای فوریت‌های پزشکی ارائه می‌شود.

او گفت: یکی از برنامه‌های اورژانس ارتقای توانمندی‌ها و هوشمند‌تر شدن خدمات اورژانس در کشور است.

به گزارش روابط عمومی سازمان اورژانس کشور؛ سخنگوی اورژانس کشور ضمن اشاره به اینکه این سازمان با کمبود نیرو مواجه است گفت: در ایران برای هر 50 هزار نفر یک آمبولانس وجود دارد، در حالیکه باید برای هر 12 هزار نفر یک آمبولانس داشته باشیم.

مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس در برنامه تهران ما سلامت رادیو تهران درباره چالش‌های اورژانس کشور و تدابیر گذر از این چالش ها گفت: سازمان اورژانس کشور طی 5 سال گذشته رشد بسیار خوبی در زمینه ارائه خدمات به هموطنان داشته است. جانمایی و  تجهیز پایگاه‌های اورژانس یکی از موضوعات مهم برای ارائه خدمات در سریعترین زمان مشکل است. نیروی انسانی یکی از چالش‌های مهم این سازمان است. در حال حاضر 20 هزار نیروی کاردان و کارشناس فوریت‌های پزشکی در سازمان اورژانس، خدمات ارائه می‌دهند اما حداقل به 30 هزار نیرو نیاز داریم.

بهره مندی اورژانس کشور از خدمات نیروهای متخصص

سخنگوی اورژانس کشور افزود: خوشبختانه با تدابیری که در چندسال گذشته انجام شد آمبولانس های جدیدی به کشور وارد شد و سعی بر عدالت در سلامت داشته‌ایم به نحوی که آمبولانس‌هایی که در تهران استفاده می‌شود در نقاط دورافتاده و کمتر برخوردار کشور هم استفاده می‌شود. سعی کرده‌ایم کارشناس خدمات فوریت‌های پزشکی را تربیت کنیم که مدرک آکادمیک دارند. در بسیاری از کشورها برای ارائه خدمات اورژانس از نیروهایی که فقط دوره های آموزشی دیده‌اند، استفاده می شود اما نیروهای ما مدرک کارشناسی فوریت‌های پزشکی دارند.

افزایش بالگردهای اورژانس از 5 به 50 فروند

وی با اشاره به مناطق صعب العبور ایران و شرایط چهارفصل کشور گفت: ایران جغرافیای متنوعی دارد در یک نقطه دما بیش از 50 درجه و در جایی دیگر به زیر صفر درجه سانتیگراد می‌رسد که نیازمند ساختار و تجهیزات متنوعی از اورژانس است. برای مناطقی از ایران که برای ماه‌ها در طول فصل سرد سال دسترسی به مراکز حوزه سلامت نیست؛ علیرغم مشکلات تحریمی بالگردهایی تهیه شده است که تعداد آنها از  5 به 50 فروند بالگرد در چندسال اخیر رسیده است.

خدمات ویژه اورژانس برای بیماران قلبی و مغزی

خالدی خاطرنشان کرد:  سیاست کاری اورژانس به سمت هوشمند کردن اورژانس پیش می‌رود. طرح هایی برای بیماران قلبی و سکته مغزی آغاز شده که امیدواریم بتوانیم آن را برای کل کشور استفاده کنیم به طوریکه هر فردی دچار درد قفسه سینه شد؛ بلافاصله مریض بتواند با هدایت به اتاق عمل به سرعت تحت نظر جراح قلب قرار گیرد. این کار برای سکته‌های مغزی هم در حال انجام است و در کلانشهرها برقرار شده  و امیدواریم به شهرهای کوچک هم تسری یابد.

اورژانس ایران از لحاظ تجهیزات و خدمات به‌روز است

خالدی با تاکید بر کمبود نیروی انسانی و تعداد پایگاه ها از مسئولان خواست به این حوزه خدماتی سلامت، توجه بیشتری شود و گفت: در آمبولانس 2 نفر حضور دارند که ضمن رانندگی باید خدمات درمانی به بیمار بدهند و حتی در برخی مواقع مجبورند خودشان خودرو را هم تمیز کنند تا بتوانند با سرعت به چرخه عملیات برگردند.اینکار بسیار سخت است. به عنوان مثال همتراز همکاران ما در بیمارستان ها کارهای ثابت و مشخصی دارند و در حالیکه برای بیماران بدحال در بیمارستان‌ها حداقل 8 نفر فراخوان می‌شوند در آمبولانس و موارد اورژانسی فقط 2 نفر حضور دارند.

وی در مقایسه اورژانس ایران با کشورهای پیشرفته اظهار داشت: هر اورژانس سه شاخصه اصلی آمبولانس، تجهیزات و نیروی انسانی دارد. در حال حاضر آمبولانس‌های کشور کاملا پیشرفته است و نیروی انسانی ما هم کارشناس هستند و در بخش تجهیزات هم مشکلی نداریم چون آمبولانس پک کامل دارد.

اورژانس به بیماران کرونایی خدمات می‌دهد

خالدی با رد اظهارات برخی هموطنان در راستای نبود خدمات اورژانس برای بیماران کرونایی گفت : عملیات انتقال اولین گروه دانشجویان در ابتدای شیوع کرونا به کشور ، توسط اورژانس کشور انجام شد. ضمن اینکه 2 سال قبل از شیوع کرونا در دوره حج، برخی حجاج که به کشور بازمی‌گشتند به بیماری شبیه به کرونا مبتلا شده بودند که از آن زمان تجهیزات خاص در اورژانس کشور دپو شد و در زمانیکه تازه کرونا شایع شده بود و بسیاری از مراکز درمانی دچار مشکل شدند اورژانس کشور توانست کار خود را به خوبی انجام دهد.

در ایران برای هر 50 هزار نفر یک آمبولانس وجود دارد

سخنگوی اورژانس کشور یادآور شد: در حال حاضر با کمبود تعداد آمبولانس مواجه هستیم. در کشور ما برای هر 50 هزار نفر یک دستگاه آمبولانس وجود دارد. ما سعی کردیم امکاناتمان را بیشتر کنیم در حالیکه باید برای هر 12 هزار نفر یک آمبولانس داشته باشیم. موتورلانس وسیله‌ای بود که به چرخه آمبولانس های کشور اضافه شد تا سریعتر بتوانند بالای سر مصدوم برسند و کارهای لازم را انجام دهند تا زمانیکه آمبولانس برسد.

پایگاه‌های اورژانس باید افزایش یابد/ آماده همکاری به شهرداری‌ها هستیم

وی درباره زمان استانداری که باید آمبولاس های بالای سر مصدوم برسند گفت: در جاده ها بر اساس قانون در طول 14 دقیقه باید به مصدوم برسیم اما در کلانشهرها و شهرهای بزرگ این زمان 8 دقیقه است اما در تهران بیشترین زمان 11 دقیقه است کما‌اینکه این زمان حدود 6 دقیقه هم هست. در برخی شرایط به ویژه در زمان پیک ترافیک، چون جانمایی پایگاه اورژانس متناسب با نیازها نبوده بلکه متناسب با شرایط شهری است موجب شده زمان رسیدن آمبولانس به بالای سر مصدوم طولانی شود.

سخنگوی اورژانس کشور از شهرداران کلانشهرها به ویژه شهردار تهران درخواست کرد: توجه ویژه ای به جانمایی و مبلمان شهری برای پایگاه های اورژانس داشته باشند. تیم اورژانس هم آمادگی دارد تا برای جانمایی مجدد و افزایش پایگاه های اورژانس با شهرداری همکاری کند.

به زودی 3 مرکز واکسیناسیون به مراکز واکسیناسیون اورژانس اضافه می شود

خالدی درباره زمان استقرار تیم اورژانس در مراکز واکسیناسیون گفت: 17 مرکز را در تهران داریم که 3 مرکز دیگر به آن اضافه خواهد شد. از ساعت 8 صبح تا 9 شب خدمات ارائه خواهد شد. از وزارت بهداشت هم درخواست کرده‌ایم تا برخی پایگاه‌ها، شبانه روزی شود که در صورت موافقت، اینکار انجام خواهد شد.

کاهش مزاحمت‌های تلفنی برای اورژانس در دوره کرونا

وی از کاهش موارد مزاحمت‌های تلفنی برای اورژانس در دوره کرونا خبر داد وگفت: مزاحمت های تلفنی یکی از معضلات اورژانس است. برخی افراد آگاهی ندارند اما با توجه به اینکه ظرفیت پاسخگویی تلفن های اورژانس محدود است؛ با هر مزاحمت تلفنی برای اورژانس و مشغول شدن خط ممکن است فردی که به کمک نیاز دارد و جانش در خطر است، مجبور به انتظار شود. با افزایش همدلی مردم در دوره کرونا مزاحمت‌های تلفنی این مراکز کاهش پیدا کرده است.

افرادی که محدودیت کامل حرکتی دارند در خانه واکسینه می‌شوند

خالدی در مورد افرادی که نمی‌توانند به مراکز برای واکسیناسیون مراجعه کنند گفت: اورژانس دو کار ویژه انجام داده است. گروه اول، افرادی هستند که محدودیت حرکتی دارند و تزریق واکسن برای آنها به صورت خودرویی انجام می‌شود. گروهی که مشکل جسمی-حرکتی دارند خارج نوبت در مراکز واکسینه می‌شوند و افرادی که به علت شرایط حاد جسمانی مثل فلج کامل اندام ، امکان حضور در مراکز را ندارند با ارائه مدارک توسط نزدیکانشان می‌توانند از خدمات حضوری همکاران ما بهره مند شوند. شماره 115 هم در خدمت این هموطنان است تا با تماس تلفنی، همکاران واحد سیار ما را مطلع نمایند.

وی در پایان این گفتگوی رادیویی ضمن اشاره به ازدواج دو نفر از پرسنل اورژانس فسا در آمبولانس گفت : افرادی که با پرسنل اورژانس ازدواج می کنند زندگی بسیار سختی را پیش رو خواهند داشت چون در مواقعی که مردم در تعطیلی و سفر هستند باید آماده باش باشند.

اورژانس،صحنه لحظات تلخ و شیرین است و یکی از قشنگ‌ترین لحظاتش را نوزادان عجول رقم می‌زنند؛همان‌ها که پدر و مادرشان را غافلگیر می‌کنند و در آمبولانس چشم به این دنیا باز می‌کنند. من به لطف خدا بارها در این لحظات،شادی را به خانواده‌ها هدیه کرده‌ام. یک‌بار پدر و مادر نوزاد،پاداش باارزشی برای این کار به من دادند. گفتند:«اسم پسرمان را شما انتخاب کنید»...

به گزارش روابط عمومی سازمان اورژانس کشور به نقل از خبرگزاری فارس؛ آن روز که از دلش گذشت کاش لحظات عمرش صرف خدمت به همنوعانش شود، انگار مرغ آمین همان حوالی بود و مهر اجابت زد بر دعای بی‌صدایش. اینطور بود که برای جوان پرشوری که بیش از هر چیز دغدغه کمک به مردم را داشت، پایگاه 224 اورژانس شیراز، سکوی پرواز شد به آشیانه آرزوها. حالا 11 سال از ورودش به اورژانس می‌گذرد؛ سال‌هایی که ماه‌ها و روزها و ساعاتش را با همنوعانش تقسیم کرده تا در خط اول پزشکی، پیک سلامتی و آرامش باشد برایشان.

برای تکنیسین 32 ساله ایلامی داستان ما و همه سفیدپوشان اورژانس، پوشیدن این لباس، یعنی شریک شدن در غم و اضطراب و استیصال مردم در سخت‌ترین لحظات زندگی‌شان در دل خطر و حادثه و بیماری. و چه چیزی جز عشق می‌تواند اهالی دریادل اورژانس را در این هماوردی همیشگی با غم و حادثه، استوار نگه دارد؟ 26 شهریور، روز اورژانس و فوریت‌های پزشکی، بهانه خوبی بود برای آشنایی با فراز و نشیب‌های این حرفه حساس و پرزحمت. با گفت‌وگوی ما با «مهدی طهماسبی»، تکنیسین اورژانس 115 شیراز همراه باشید تا از حرفه‌ای که سختی و حساسیت و مخاطراتش در دوران کرونا مضاعف شده، تصویر روشن‌تری در ذهنتان ترسیم شود.

 

وقتی خانواده بیمار از او فرار می‌کردند...

*شیوع کرونا چنان برخی مشاغل را تحت‌تاثیر قرار داده که فعالان آن مشاغل می‌توانند دوران فعالیت خود را به دو بخش «قبل از کرونا» و بعد از آن تقسیم کنند. به نظر می‌رسد این حساسیت و اثرگذاری در مسئولیت‌ها و مشاغل مرتبط با جامعه پزشکی ازجمله اورژانس، شدیدتر بوده‌است. خوب است گفت‌وگو را از همین‌جا شروع کنیم؛ شیوع کرونا، چه تغییراتی در فعالیت‌های شما در اورژانس ایجاد کرد؟

  • ما در اورژانس، همیشه با موقعیت‌های سخت و پرمخاطره مواجه هستیم و علاوه‌بر شرایط حساس و اورژانسی بیماران، با انواع حوادث ازجمله تصادف و آتش سوزی هم سر و کار داریم و به‌عنوان خط اول پزشکی، در کنار نیروهای امدادی به کمک هموطنان می‌رویم. اما با تمام این اوصاف باید بگویم شیوع کرونا، شرایط کاری ما را هم به‌شدت تحت‌تاثیر قرار داد. ویروس ناشناخته‌ای که در کوتاه‌ترین زمان، تمام دنیا را گرفتار کرد، ما را در شرایطی قرار داد که تا قبل از آن تجربه نکرده بودیم؛ چه به لحاظ افزایش حجم کار و چه به لحاظ مخاطراتی که ایجاد کرد. آن اوایل که شناخت عمومی نسبت به این ویروس بسیار محدود بود، به صورت تجربی کار را پیش می‌بردیم؛ با پوشیدن گان سرتاسری و استفاده از 2، 3 ماسک به ماموریت‌ها اعزام می‌شدیم و در کمک‌رسانی به بیمارانی که مشکوک به کرونا بودند، سعی می‌کردیم تا حد امکان از لمس وسایل و محیط خودداری کنیم.
  •  

به‌مرور شناخت ما هم نسبت به ویروس کرونا و پروتکل‌های مقابله با آن بیشتر شد. اما این اشراف، از حساسیت و خطرات کارمان کم نکرد. ما به دنبال تماس شهروندان با 115، به مأموریت اعزام می‌شدیم و در محل، با شرایط عجیبی مواجه می‌شدیم؛ اعضای خانواده بیمار مبتلا به کرونا دم در خانه می‌ایستادند و حاضر نبودند وارد خانه شوند! حتی وقتی بیمار را در آمبولانس قرار می‌دادیم تا به بیمارستان منتقل کنیم، حاضر نمی‌شدند در آمبولانس در کنار او قرار بگیرند. می‌گفتند: «ما با خودروی خودمان پشت سر آمبولانس می‌آییم.» در هر صورت، ما در شرایطی که عزیزان بیمار مبتلا به کرونا از او فرار می‌کردند، بر بالین او حاضر می‌شدیم...

 

فرصت خدمت به مردم را پس نمی‌زنیم

*در این شرایط چه حسی به شما دست می‌داد؟ این کناره‌گیری اعضای خانواده بیمار مبتلا به کرونا، برایتان سخت و غیرقابل‌قبول نبود؟

- شرایط ناراحت‌کننده‌ای بود. بیمار بهت‌زده، می‌دید خانواده‌اش از او دوری می‌کنند و نمی‌دانست چه اتفاقی دارد می‌افتد. اما هرطور که بود، ما تلاش می‌کردیم به بیمار آرامش بدهیم و روحیه او را برای مقابله با کرونا تقویت کنیم. ببینید، دو مسئله وجود دارد؛ یکی وظیفه شغلی ماست. ما به‌عنوان تکنیسین اورژانس، وظایفی در قبال بیمار داریم که باید انجام دهیم. اما وجه دیگر ماجرا، مسائل انسانی و عاطفی است. فعالیت در اورژانس، فرصت خدمت به مردم است که خداوند در اختیار ما قرار داده و ما بابت آن شاکریم. بنابراین کمک به مردم همیشه برای ما، اصل است و از این کار در هر شرایطی استقبال می‌کنیم. از آن طرف هم، سعی می‌کنیم شرایط خانواده بیمار را درک کنیم. شاید آنها با خودشان فکر می‌کنند نیروهای اورژانس با تجهیزات و دانشی که برای مقابله با ویروس کرونا در اختیار دارند، با ایمنی و مصونیت بیشتری می‌توانند با بیمار مواجه شوند. و به همین دلیل این کار را به ما واگذار می‌کنند.

 

اما واقعاً هنوز هم در این زمینه نیاز به آموزش و فرهنگسازی داریم. مردم باید بدانند بیمار مبتلا به کرونا بیش از هر چیز به قوت قلب نیاز دارد. نباید به او استرس وارد شود چون استرس بیش از حد باعث کاهش کارایی سیستم ایمنی بدن او می‌شود و روند درمانش را مختل می‌کند. بنابراین، خانواده بیمار مبتلا به کرونا باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کنارش باشند و به او آرامش بدهند. در همین ماموریت‌ها، ما در موقعیت مناسب با اطرافیان بیمار صحبت می‌کردیم و با تشریح شرایط، نکات لازم را به آنها منتقل می‌کردیم. اغلب اوقات هم، آن‌ها اشتباه خود را می‌پذیرفتند و بابت رفتارشان عذرخواهی می‌کردند.

 

«مهدی طهماسبی»، تکنیسین اورژانس شیراز

فشار کاری مضاعف تحمل می‌کنیم تا بار بیمارستان‌ها سبک شود

*در ابتدای صحبت‌هایتان به افزایش حجم کار اورژانس در دوران کرونا اشاره کردید. این اتفاق فقط به دلیل تعداد زیاد بیماران مبتلا به کرونا رقم خورد یا نگرانی‌های مردم درخصوص این ویروس ناشناخته هم در این زمینه مؤثر بود؟

- به نکته خوبی اشاره کردید. شیوع کرونا به شدت باعث افزایش تماس‌های مردم با اورژانس و افزایش حجم ماموریت‌های ما شد. اتفاقی که افتاد، این بود که بسیاری از شهروندان علائم کرونا را کم و بیش در خودشان می‌دیدند اما تمایل نداشتند به بیمارستان مراجعه کنند. اصل ماجرا، برمی‌گشت به نگرانی عمیق مردم نسبت به این ویروس و بستری شدن در بخش کرونا. اینطور استدلال می‌کردند که بیماری آنها شاید یک آنفولاآنزای ساده باشد. چرا باید با ورود به محیط آلوده بیمارستان در این روزها، خودشان را در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار دهند؟ به همین دلیل با اورژانس تماس می‌گرفتند و درخواست می‌کردند ما به منزل آنها برویم و وضعیت آنها را بررسی کنیم. به همین دلیل در دوران کرونا تعداد ماموریت‌های ما چند برابر و حجم کارمان به شدت زیاد شد.

 

همان‌طور که عرض کردم، اورژانس به‌عنوان خط اول پزشکی به هموطنان خدمت می‌کند. با شیوع کرونا هم که جامعه پزشکی در خط مقدم مبارزه با این ویروس وارد عمل شد، نیروهای اورژانس در نوک پیکان این خط مقدم، اولین سطح از جامعه پزشکی بودند که به کمک مردم رفتند. با همین نگاه، یکی از کارکردهای اورژانس، کاهش بار مراجعات به بیمارستان‌ها در دوران حساس کرونایی بوده‌است. ببینید، ما در ماموریت‌ها چنانچه با مورد اورژانسی و حاد ابتلا به کرونا مواجه شویم، به‌سرعت بیمار را به بیمارستان منتقل می‌کنیم اما اگر بیمار علائم خفیفی داشته باشد، با انجام اقدامات درمانی اولیه، او را مجاب می‌کنیم که درمانش را در منزل یا درمانگاه نزدیک خانه‌اش ادامه دهد و از مراجعه به بیمارستان خودداری کند. به‌این‌ترتیب، هم حجم مراجعات به بیمارستان‌ها کاهش پیدا می‌کند و هم بیمار می‌تواند در منزل خود و با آرامش بیشتر دوره درمانی‌اش را طی کند.

 

 

انجام عملیات لوله گذاری(اینتوبیشن) توسط نیروهای اورژانس- (عکس، تزیینی است)

از نزدیک‌ترین حالت به بیمار کرونایی چه می‌دانی؟

*به‌این‌ترتیب بسیاری از بیماران مبتلا به کرونا، از میان کادر درمان فقط با تکنیسین‌های اورژانس سر و کار پیدا می‌کنند. و این حجم از تماس با بیماران کرونایی، قطعاً نیروهای اورژانس را هر لحظه در معرض ابتلا به این ویروس قرار می‌دهد...

- دقیقاً همین‌طور است. ببینید، اقدامات ما برای بیماران، فقط در حد درمان اولیه و انتقال به بیمارستان باقی نمی‌ماند. اقدانات تخصصی و حیاتی مثل عملیات احیای قلبی ریوی و لوله‌گذاری هم جزو اصلی‌ترین مسئولیت‌های نیروهای اورژانس است. برای بیماران مبتلا به کرونا هم، در موارد خاص که ریه‌های بیمار درگیر شده و حالش وخیم است، ممکن است لازم شود لوله‌گذاری (اینتوبیشن) برایش انجام دهیم. و این، مخاطره‌آمیزترین حالت مواجهه با بیمار کرونایی است. اصلی‌ترین راه انتقال ویروس کرونا، تنفس است. وقتی شما می‌خواهید اقدام به لوله‌گذاری کنید، باید در نزدیک‌ترین حالت به دهان بیمار قرار گرفته و ابتدای نای او را ببینید. و این یعنی تماس مستقیم با تنفس بیمار مبتلا به کرونای حاد.

درست است که ما با رعایت کامل پروتکل‌ها اقدام به لوله‌گذاری و سایر اقدامات درمانی می‌کنیم اما با این حال، بسیاری از همکاران ما به کرونا مبتلا شده‌اند و حتی 2، 3 مرتبه این تجربه سخت را داشته‌اند و بدتر از همه، ناخواسته ویروس را به اعضای خانواده خود هم انتقال داده‌اند. در این شرایط حساس، همکاری مردم عزیز می‌تواند از افزایش غیرضروری حجم کار اورژانس کم کند و علاوه‌براینکه فرصت تجدید قوا برای تکنیسین‌های اورژانس را فراهم می‌کند، کمک کند ظرفیت‌های محدود اورژانس برای موارد حاد و حیاتی به کار گرفته شود.

 

کمک کنید «زمان طلایی» برای نجات بیماران را از دست ندهیم

*مردم دقیقاً چطور می‌توانند در این زمینه همکاری کنند و باعث کاهش حجم کار اورژانس شوند؟

- مهم‌ترین مسئله این است که مردم عزیز توجه داشته باشند اورژانس در شرایط فعلی، علاوه‌براینکه موظف است به بیماران مشکوک یا مبتلا به کرونا کمک کند، باید خدمت‌رسانی به جامعه هدف همیشگی خود را هم داشته باشد. ببینید، این روزها تماس‌ها با اورژانس فقط برای گزارش موارد کرونایی نیست. ما مثل همیشه، حوادث مثل تصادف‌ها را داریم. موارد حملات تنفسی، دردهای قفسه سینه، تشنج، سکته مغزی و... هم در تماس‌های مردمی فراوان است. در اغلب این موارد، رسیدگی به بیمار اصلاحاً «گلدن تایم»(زمان طلایی) دارد و ما باید در سریع‌ترین زمان ممکن بر بالین بیمار حاضر شویم. خب، آیا مراجعه به منزل بیماری که دچار سکته مغزی شده یا اعزام به محل تصادف، ضروری‌تر است یا مراجعه به منزل بیماری که علائم خفیف کرونا دارد؟

 

اجازه بدهید با یک مثال، بیشتر توضیح دهم. ما در شهر شیراز با جمعیت 2، 3 میلیونی، 30 دستگاه آمبولانس داریم. این آمبولانس‌ها در شرایط عادی باید به ماموریت‌هایی برای رسیدگی به مجروحان تصادفات و دیگر حوادث و همچنین رسیدگی به بیمارانی که دچار سکته قلبی و مغزی و تشنج و... شده بودند، در چهار گوشه شهر اعزام می‌شدند. حالا تصور کنید یک حجم سنگین از بیماران مشکوک و مبتلا به کرونا هم به فهرست مخاطبان همیشگی اورژانس اضافه شده درحالی‌که تعداد آمبولانس‌ها و نیروی انسانی فعال در اورژانس تغییری نکرده. به همین دلیل است که هر گروه 2 نفری ما در یک شیفت، ناچار است 12 تا 18 مأموریت انجام دهد و فرصت کوچکترین استراحت و تجدید قوا نداشته باشد.

بنابراین از هموطنان عزیز تقاضا می‌کنیم شرایط اورژانس و محدودیت‌هایش را درک کنند. اگر با 115 تماس می‌گیرند و همکار ما بعد از گرفتن شرح حال تشخیص می‌دهد وضعیت آنها اورژانسی نیست و نیاز به اعزام آمبولانس نیست، تشخیص کارشناسانه او را بپذیرند و اجازه دهند این آمبولانس‌های محدود برای موارد حیاتی و واقعاً اورژانسی اعزام شوند.

 

«مهدی طهماسبی»، تکنیسین اورژانس شیراز

اورژانس مرا به آرزویم رساند

*خب، بعد از این مقدمه مفصل کرونایی! کمی هم از خودتان برای مخاطبان ما بگویید. زندگی شما کی و چطور به اورژانس گره خورد؟ پای علاقه در میان بود یا اتفاقی تکنیسین اورژانس شدید؟

- من از کودکی به رشته‌های علوم پزشکی علاقه داشتم و بالاتر از آن، شیفته کمک کردن به مردم بودم. لذت و رضایتی که از کمک کردن به همنوعانم حس می‌کنم را با هیچ عبارتی نمی‌توانم توصیف کنم. اینطور بود که قبولی در رشته فوریت‌های پزشکی و ورود به اورژانس، فرصتی که همیشه دنبالش بودم را در اختیارم قرار داد. برای تحصیل در این رشته از شهر و دیارم، «آبدانان»، دل کندم و به شیراز آمدم. بعد از فارغ‌التحصیلی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در سال 89 در پایگاه 224 که مرکز آموزش اورژانس محسوب می‌شود، کارم را شروع کردم و در ادامه در مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت بحران ادامه تحصیل دادم.

در حال حاضر، تکنیسین اورژانس 115 شیراز در بخش عملیات هستم و به‌عنوان تکنیسین آمبولانس فعالیت می‌کنم اما در این 11 سال، در مسئولیت‌های مختلف توفیق خدمت به مردم را داشته‌ام ازجمله سوپروایزر عملیات استان فارس، سوپروایزر دیسپچ شهر شیراز و مسئول ناحیه اورژانس شیراز.

*بنابراین ورود شما به اورژانس، کاملاً آگاهانه و از روی علاقه بود. در ادامه هیچ‌وقت از این انتخاب پشیمان نشدید؟

- نه، هیچ‌وقت. ببینید، واقعیت این است که کار اورژانس بسیار پراسترس است. فشار و استرس این شغل آنقدر زیاد است که برخی دوستان بعد از مدتی فعالیت، به این نتیجه می‌رسند که مرد این میدان نیستند و به ناچار انصراف می‌دهند. تنها عاملی که می‌تواند یک نفر را در اورژانس نگه دارد، عشق است؛ عشق کمک کردن به مردم. وگرنه هرچقدر هم که صبور و پرطاقت باشی، استرس فوق‌العاده این حرفه و فشارهای روحی ناشی از ماموریت‌های سنگین و گاه تلخ، تو را از پا درمی‌آورد.

 

اجرای عملیات احیای قلبی ریوی توسط نیروهای اورژانس- (عکس، تزیینی است)

این لحظات را با هیچ چیز عوض نمی‌کنم

*مشتاقیم از خاطرات تلخ و شیرین‌تان در این 11 سال فعالیت در اورژانس بشنویم...

- بسیاری از ماموریت‌های ما مربوط به کیس‌های CPR (احیای قلبی ریوی) است. اغلب پدر یا مادر خانواده که در سنین بالا هستند، دچار ایست قلبی شده و بعد از تماس خانواده، ما در شرایطی بر بالین بیمار می‌رسیم که فقط با عملیات احیا می‌توان کمی به نجات او امیدوار بود. خب، در برخی موارد با لطف خدا و تلاش فراوان همکاران ما، عملیات CPR با موفقیت همراه می‌شود و بیمار برمی‌گردد. در این شرایط، حال و هوای خانواده بیمار واقعاً دیدنی است. با خوشحالی و اشک شوق ما را در آغوش می‌گیرند و تشکر می‌کنند. من به‌شخصه این لحظات را با هیچ چیز عوض نمی‌کنم. تجربه نجات جان یک انسان، واقعاً تجربه شیرینی است و در یک لحظه، تمام خستگی‌ها را از تن بچه‌های اورژانس و تلخی بی‌مهری‌ها را از ذهنشان پاک می‌کند. این اتفاق‌های قشنگ و شیرین باعث می‌شود تمام تنش‌های احتمالی میان خانواده بیمار و نیروهای اورژانس هم فراموش شود و جایش را به محبت و دوستی بدهد.

 

مهدی طهماسبی(نفر اول از سمت راست) در کنار همکاران اورژانس شیراز

وقتی قدر ثانیه‌ها را می‌دانیم...

*بیشتر توضیح می‌دهید؟ چه تنشی ممکن است میان خانواده بیمار و نیروهای اورژانس ایجاد شود؟

- خب به‌طور طبیعی، خانواده‌ای که در مواجهه با شرایط حاد جسمی عزیزش با اضطراب با اورژانس تماس گرفته، زمان برایش خیلی تند می‌گذرد. به همین دلیل در اغلب موارد با اینکه ما در اولین فرصت خودمان را به آنها می‌رسانیم، با ناراحتی اعتراض می‌کنند که چرا دیر آمدید و... واکنش ما فقط این است که می‌گوییم: اول بیمار را به ما نشان بدهید، بعد با هم صحبت می‌کنیم. همین که ما کارمان را شروع می‌کنیم، گارد خانواده بیمار با دیدن دغدغه و تقلای ما برای نجات جان عزیزشان، باز می‌شود و در پایان کار، با بزرگواری پیش ما می‌آیند و عذرخواهی و تشکر می‌کنند. در این لحظات، ما واقعاً خدا را شکر می‌کنیم؛ هم برای اینکه از زمان حداکثر استفاده را برده‌ایم و هم به خاطر تغییر نگاه خانواده بیمار.

درواقع این یک اصل است؛ سرعت عمل در رسیدگی به وضعیت بیمار اورژانسی آنقدر مهم است که ما اجازه جر و بحث با خانواده بیمار را به خودمان نمی‌دهیم. در ایست قلبی، فقط 10 دقیقه فرصت بازگشت وجود دارد. در سکته مغزی، از زمان بروز علائم، در کمتر از 3، 4 ساعت باید بیمار را به بیمارستان انتقال دهید. در چنین شرایطی که دقایق و ثانیه‌ها حیاتی است، ما هرگز وارد مسائل حاشیه‌ای نمی‌شویم چون خدای نکرده ممکن است نتایج جبران‌ناپذیری داشته باشد.

 

 

عکس، تزیینی است

آن روز در «رودخانه خشک»، معجزه شد!

*این سرعت عمل در رسیدگی به مصدومان حوادث هم اهمیت زیادی دارد. حتماً از این ماموریت‌ها هم خاطرات جذابی دارید.

- بله. یکی از حساس‌ترین ماموریت‌های ما در اورژانس، به گزارش‌هایی مربوط می‌شود که حکایت از اقدام افراد به خودکشی دارد. یک‌بار خبر رسید یک خانم جوان قصد دارد خودش را از پل روی «رودخانه خشک» به پایین پرت کند. رودخانه خشک که در وسط شهر شیراز قرار دارد، در حالت عادی خشک است و در زمستان‌ها اگر بارش شدید داشته باشیم، پر از آب می‌شود. پلی که سال‌ها قبل روی این رودخانه نصب شده، 20 متر از سطح زمین ارتفاع دارد! خلاصه به محض دریافت گزارش خودکشی به محل اعزام شدیم. نیروهای پلیس، آتش‌نشانی و اورژانس اجتماعی هم باخبر شده‌بودند و یکی‌یکی به محل رسیدند. روال کار در این قبیل ماموریت‌ها این است که با همراهی کارشناسان پلیس و اورژانس اجتماعی تلاش کنیم با گفتاردرمانی، فرد را از تصمیمش برای خودکشی منصرف کنیم. آن روز، این فرآیند حدود دو ساعت و نیم طول کشید اما در شرایطی که همچنان صحبت‌های کارشناسان در فضایی آرام ادامه داشت، یکدفعه آن خانم جوان که دچار افسردگی بود، خودش را به پایین پرت کرد...

 

 

عکس، تزیینی است

شوکه شده بودیم. همه حاضران امیدوار بودند ماجرا ختم به خیر شود. از طرف دیگر، ما شرایط خاصی را تجربه می‌کردیم. همیشه اینطور است که اتفاقی رقم می‌خورد، بعد با ما تماس می‌گیرند. خیلی کم پیش می‌آید که خودمان شاهد اتفاقات باشیم. خلاصه سریع از آن حالت شوک خارج شدیم و با هر سختی که بود، خودمان را به آن منطقه دره‌مانند رساندیم. صدای ناله خانم جوان بلند بود و همین خیالمان را راحت می‌کرد که زنده است. برای جلوگیری از صدمات نخاعی، گردنش را روی تخته پشتی بلند فیکس کردیم، افت فشارش را با وصل کردن سرم کنترل کردیم و با نهایت احتیاط او را به بیمارستان منتقل کردیم. ما آن روز معجزه را دیدیم. خانم جوان 25 ساله‌ای خودش را از ارتفاع 20 متری به پایین پرت کرد اما حتی یک قطره خون هم از بینی‌اش نیامد. تصور ما این بود که حتی اگر شکستگی هم نداشته باشد، حتماً خونریزی داخلی کرده. اما به لطف خدا هیچ آسیبی ندیده بود. برای ما هم جای خوشحالی بود که با اقدامات اصولی و سریعی که انجام دادیم، در حفظ سلامتی آن خانم سهیم بودیم.

 

 

به دنیا آمدن نوزادان عجول در آمبولانس- (عکس ها، تزیینی است)

پدر و مادر نوزاد گفتند شما باید اسمش را انتخاب کنید...

*نیروهای اورژانس، شریک لحظات غم و شادی مردم هستند. فکر می‌کنم یکی از شیرین‌ترین لحظاتی که با تدبیر شما در پراضطراب‌ترین مراحل زندگی برخی هموطنان خلق می‌شود، به دنیا آمدن نوزادهای عجول در مسیر بیمارستان و در آمبولانس است. شما هم از این تجربه‌های شیرین داشته‌اید؟

- بله. به دفعات این اتفاق سخت اما شیرین را تجربه کرده‌ام. با اینکه برخی مادران تحت نظارت پزشک برای زایمان در موعد مشخصی برنامه‌ریزی می‌کنند، اما به دلایل مختلف زودتر از موعد در این شرایط قرار می‌گیرند. و گاه نوزاد آنقدر عجله دارد که حتی اجازه نمی‌دهد مادرش به بیمارستان برسد. اینطور است که ما در آمبولانس با زایمان زودرس مادر مواجه می‌شویم و بچه را در همان شرایط به دنیا می‌آوریم.

در این شرایط سخت و پرالتهاب، لحظه تولد نوزاد واقعاً شیرین است. در یکی از این زایمان‌های خاص در آمبولانس، پدر نوزاد آنقدر از سلامت فرزند و همسرش خوشحال بود که مرا بغل کرد و بوسید و حسابی تشکر کرد. ماجرا اما به اینجا ختم نشد. مادر و پدر آن نوزاد گفتند نتوانسته‌اند روی اسمی توافق کنند و به همین خاطر پسرشان هنوز اسم ندارد. و اصرار کردند من برایش اسم انتخاب کنم! قدرشناسی و لطف آنها برایم خیلی باارزش بود. با اصرارهای آنها قبول کردم و اسم «محمد» را برای فرزندشان انتخاب کردم.

 

 

اورژانس را در ردیف مشاغل سخت قرار دهید

*پایان این گفت‌وگو فرصت مناسبی است برای طرح مشکلات و خواسته‌های نیروهای زحمتکش اورژانس. در حال حاضر مهم‌ترین خواسته اعضای خانواده اورژانس چیست؟

- توجه! مهم‌ترین خواسته نیروهای اورژانس این است که مسئولان توجه بیشتری به آنها داشته باشند. نیروهای اورژانس، قشر مظلومی هستند. با اینکه بسیار زحمت می‌کشند و در شرایط کرونا هم فشار کاری مضاعفی را تحمل می‌کنند اما حقوق مناسبی دریافت نمی‌کنند. حقوق فعلی پرسنل اورژانس با مسئولیت‌های سنگین و حساسی که دارند، تناسب ندارد. خواسته دیگر ما این است که اورژانس در ردیف مشاغل سخت قرار بگیرد...

 

 

مهدی طهماسبی(نفر اول آقایان از سمت راست) در کنار همکاران مرکز دیسپچ اورژانس شیراز

*یعنی اورژانس با این سطح از سختی و حساسیت، جزو مشاغل سخت نیست؟

- خیر. متاسفانه هنوز در ردیف مشاغل سخت قرار نگرفته. متاسفانه نیروهای اورژانس با وجود شرایط کاری سخت و طاقت‌فرسا، هنوز هم با 30 سال کار بازنشسته می‌شوند. کسانی که از نزدیک با شرایط کار اورژانس آشنا هستند، می‌دانند سختی شیفت‌های سنگین و پراسترس خیلی زود باعث فرسودگی نیروها می‌شود. در چنین شرایطی، نیروهایی که پا به سن می‌گذارند، واقعاً به لحاظ جسمی و روحی نمی‌توانند ماموریت‌های اورژانس را با آن کیفیتی که در جوانی انجام می‌دادند، انجام دهند.

اگر اورژانس هم مثل آتش نشانی و پرستاری از بیماران اعصاب و روان و... جزو مشاغل سخت محسوب شود، یکی از مشکلات بزرگ ما حل می‌شود. درواقع آرزوی همه اورژانسی‌ها این است که شغلشان در ردیف مشاغل سخت قرار بگیرد. امیدوارم مسئولان گوشه چشمی به این قشر زحمتکش که در دوران کرونا با تمام وجود به هموطنان خدمت کرده‌اند، داشته باشند.

به گزارش روابط عمومی سازمان اورژانس کشور؛ دکتر حسین عرفانی معاون فنی و عملیات سازمان اورژانس کشور آخرین وضعیت بازدید از پایگاه‌های نقاط مرزی را تشریح کرد.

دکتر حسین عرفانی گفت: این بازدید جلسه‌ای با حضور نمایندگان بهداشت و درمان، نماینده پایانه مرزی و نیروهای امنیتی برگزار شد.

معاون فنی و عملیات سازمان اورژانس ادامه داد: نقطه نظرات وزارت بهداشت درخصوص سلامت و بهداشت به حاضران ارائه شد.

وی افزود: گزارشی از اقدامات انجام در دانشگاه علوم پزشکی اهواز خدمت حاضران ارائه شد.

دکتر حسین عرفانی تصریح کرد: در ادامه بازدیدها از پایگاه‌های بهداشت و درمان مرز شلمچه و آبادان بازدید بعمل آمد.

 

 

15c38930 506b 4197 bfe4 72255e149b73

 

مقالات دیگر...